ناودانی اروپایی چیست؟
페이지 정보
본문
انواع مختلف ناودانی براساس وزن
وزن ناودانی و سایر مقاطع فولادی بر اساس جدول اشتال و جدول وزنی تعیین میشود. طبق این جدول، ناودانی در دو دسته کلی زیر قرار میگیرد.
ناودانی از نظر جنس در گروههای مختلفی قرار میگیرد که از جملهی آنها میتوان به استنلس استیل، گالوانیزه و آلومینیوم اشاره کرد. مشخص است که جنسهای مختلف ناودانی از نظر قیمت و کاربرد با یکدیگر تفاوت دارند. برای مثال قیمت ناودانی شیروانی با قیمت ناودانی آلومینیوم متفاوت است.
انواع مختلف ناودانی براساس فرآیند تولید
فرآیند تولید نیز یکی از همان عوامل تاثیرگذار بر قیمت ناودانی است. در زیر به دو روش عمده و شناختهشده در زمینه تولید ناودانی اشاره شده است.
۱. ناودانی نوردی
در این روش، شمش خام حرارت دیده از بین غلتکهای نورد عبور کرده و ضخامت آن کاهش مییابد. ناودانیهای تولیدشده به این روش به نام فابریک معروف هستند.
ناودانی اروپایی، علاوه بر واردات توسط کشورهایی مانند ترکیه، چین و روسیه، از طریق کارخانههای داخلی مانند فولاد شکفته، فولاد ناب تبریز، مجتمع البرز فولاد و… به روش فابریک و پرسی تولید میشود. همانطور که در مقالات قبل به آن اشاره کردیم، ناودانیهای فابریک، به طور مستقیم از نورد گرم فولاد به دست میآیند. در حالی که در روش پرسی، ناودانی با استفاده از نورد سرد ورقهای فولادی و به کارگیری دستگاههای رول فرمینگ، تولید میشود. با توجه به این مسئله میتوان نتیجه گرفت که ناودانی فابریک در مقایسه با ناودانی پرسی از کیفیت و قیمت بالاتری برخوردار است.
ناودانی سبک چیست؟
به این نوع ناودانی، ناودانی سبک گفته میشود زیرا وزن آن از دادههای استاندارد درج شده در جدول اشتال کمتر است. این نوع ناودانی معمولا بر اساس استاندارد روسی GOST 8240 ساخته میشوند و به آنها ناودانی UPE نیز گفته میشود. بیشتر تولید ناودانی سبک در ایران و روسیه انجام میگیرد. به همین جهت بیشتر کارخانههای ایران از جمله شکفته مشهد، ابهر، ماهان، آریان فولاد، ناب تبریز، یزد، زنجان و کارخانه اصفهان در زمینه تولید ناودانی سبک فعالیت دارند. البته در برخی از این کارخانهها ناودانی سنگین نیز تولید میشود. این ناودانیها از فولاد ساده کربنی ساخته شده و از لحاظ ابعاد و ضخامت انواع مختلفی دارند. در تولید این نوع ناودانی هر دو روش فابریک و پرسی قابل استفاده میباشند. انواع ناودانی معمولا به صورت شاخههای 6 و 12 متری در سایزهای مختلف به بازار عرضه میشوند و سایز ناودانی سبک در محدوده 30 تا 400 میلیمتر قرار دارد و بیشتر دارای بالهای موازی است. توجه داشته ناودانی باشید که سایز ناودانی براساس اندازه جان آن مشخص میشود. به عنوان مثال ناودانی با سایز 30 یعنی جان ناودانی 30 میلی متر یا 3سانی متر طول دارد.
تولید ناودانی به روش فابریک
روش فابریک همان نورد گرم وسرد است که برای تولید بسیاری از مقاطع فولادی از جمله تیرآهن و میلگرد استفاده میشود. تنها تفاوتی که در روش فابریک ساخت ناودانی وجود دارد این است که فشار کمتری بر جان ناودانی وارد شده و تمرکز اصلی بر روی شکلدهی بال است.
مراحل تولید ناودانی
سخن پایانی:
قیمت نهایی ناودانی همانند سایر مقاطع فولادی تحت تأثیر عوامل مختلفی همچون مشخصات ناودانی و… قرار دارد که از جملهی آنها میتوان به نوع ناودانی فولادی، وزن ناودانی، نحوهی تولید و شکل ناودانی اشاره کرد. سایر موارد مؤثر به شرح زیر است:
وزن ناودانی و سایر مقاطع فولادی بر اساس جدول اشتال و جدول وزنی تعیین میشود. طبق این جدول، ناودانی در دو دسته کلی زیر قرار میگیرد.
ناودانی از نظر جنس در گروههای مختلفی قرار میگیرد که از جملهی آنها میتوان به استنلس استیل، گالوانیزه و آلومینیوم اشاره کرد. مشخص است که جنسهای مختلف ناودانی از نظر قیمت و کاربرد با یکدیگر تفاوت دارند. برای مثال قیمت ناودانی شیروانی با قیمت ناودانی آلومینیوم متفاوت است.
انواع مختلف ناودانی براساس فرآیند تولید
فرآیند تولید نیز یکی از همان عوامل تاثیرگذار بر قیمت ناودانی است. در زیر به دو روش عمده و شناختهشده در زمینه تولید ناودانی اشاره شده است.
۱. ناودانی نوردی
در این روش، شمش خام حرارت دیده از بین غلتکهای نورد عبور کرده و ضخامت آن کاهش مییابد. ناودانیهای تولیدشده به این روش به نام فابریک معروف هستند.
ناودانی اروپایی، علاوه بر واردات توسط کشورهایی مانند ترکیه، چین و روسیه، از طریق کارخانههای داخلی مانند فولاد شکفته، فولاد ناب تبریز، مجتمع البرز فولاد و… به روش فابریک و پرسی تولید میشود. همانطور که در مقالات قبل به آن اشاره کردیم، ناودانیهای فابریک، به طور مستقیم از نورد گرم فولاد به دست میآیند. در حالی که در روش پرسی، ناودانی با استفاده از نورد سرد ورقهای فولادی و به کارگیری دستگاههای رول فرمینگ، تولید میشود. با توجه به این مسئله میتوان نتیجه گرفت که ناودانی فابریک در مقایسه با ناودانی پرسی از کیفیت و قیمت بالاتری برخوردار است.
ناودانی سبک چیست؟
به این نوع ناودانی، ناودانی سبک گفته میشود زیرا وزن آن از دادههای استاندارد درج شده در جدول اشتال کمتر است. این نوع ناودانی معمولا بر اساس استاندارد روسی GOST 8240 ساخته میشوند و به آنها ناودانی UPE نیز گفته میشود. بیشتر تولید ناودانی سبک در ایران و روسیه انجام میگیرد. به همین جهت بیشتر کارخانههای ایران از جمله شکفته مشهد، ابهر، ماهان، آریان فولاد، ناب تبریز، یزد، زنجان و کارخانه اصفهان در زمینه تولید ناودانی سبک فعالیت دارند. البته در برخی از این کارخانهها ناودانی سنگین نیز تولید میشود. این ناودانیها از فولاد ساده کربنی ساخته شده و از لحاظ ابعاد و ضخامت انواع مختلفی دارند. در تولید این نوع ناودانی هر دو روش فابریک و پرسی قابل استفاده میباشند. انواع ناودانی معمولا به صورت شاخههای 6 و 12 متری در سایزهای مختلف به بازار عرضه میشوند و سایز ناودانی سبک در محدوده 30 تا 400 میلیمتر قرار دارد و بیشتر دارای بالهای موازی است. توجه داشته ناودانی باشید که سایز ناودانی براساس اندازه جان آن مشخص میشود. به عنوان مثال ناودانی با سایز 30 یعنی جان ناودانی 30 میلی متر یا 3سانی متر طول دارد.
تولید ناودانی به روش فابریک
روش فابریک همان نورد گرم وسرد است که برای تولید بسیاری از مقاطع فولادی از جمله تیرآهن و میلگرد استفاده میشود. تنها تفاوتی که در روش فابریک ساخت ناودانی وجود دارد این است که فشار کمتری بر جان ناودانی وارد شده و تمرکز اصلی بر روی شکلدهی بال است.
مراحل تولید ناودانی
سخن پایانی:
قیمت نهایی ناودانی همانند سایر مقاطع فولادی تحت تأثیر عوامل مختلفی همچون مشخصات ناودانی و… قرار دارد که از جملهی آنها میتوان به نوع ناودانی فولادی، وزن ناودانی، نحوهی تولید و شکل ناودانی اشاره کرد. سایر موارد مؤثر به شرح زیر است:
- 이전글10 Simple Steps To Start Your Own Ford Replacement Key Programming Business 24.09.24
- 다음글15 Up-And-Coming American Fridges Freezers Bloggers You Need To Keep An Eye On 24.09.24
댓글목록
등록된 댓글이 없습니다.